Het moment dat je beslist dat je ondersteuning gaat zoeken is een sterke keuze. Het is geen zwakte dat je het niet zelf kan. Het is juist sterk, omdat je door ondersteuning te vragen heel bewust kiest om jouw aandacht te geven aan iets anders. Iets waar jij wel heel erg goed in bent en iets wat jij fantastisch vindt om te doen. Wat je wilt uitbesteden kún je misschien wel, maar wíl je helemaal niet meer zelf doen.
Waarom ondersteuning vragen je helpt je doelen te bereiken
Ik spreek regelmatig met ondernemers die nog veel, of bijna alles zelf doen om hun doelen te bereiken. Het lukt ze wel en het is niet zo dat ze het veel te druk hebben. Ze weten hoe het moet en willen graag zelf de regie houden. Het enige wat af en toe knaagt is dat ze vaak lang niet alles leuk vinden. Het lukt dus wel, maar kost ontzettend veel energie.
Vragen die je jezelf dan eens moet stellen:
- Hoe zou het voor me zijn als ik bepaalde dingen niet meer hoeft te doen?
- Wat zou ik gaan doen met de tijd die ik overhoud als ik werkzaamheden uitbesteed?
- Wanneer zou ik wel werkzaamheden uitbesteden?
Misschien geef je op de laatste vraag wel de volgende antwoorden:
- Wanneer ik meer omzet draai
- Wanneer ik meer klanten heb
- Als ik die opleiding of cursus heb afgerond
- Zodra ik meer ervaring heb in het ondernemerschap
Zal je die doelen alleen niet veel eerder bereiken wanneer je er meer focus voor hebt? Je krijgt meer focus als je je met minder taken hoeft bezig te houden. Dit betekent, dat jij meer tijd en aandacht hebt om jouw doelen te bereiken, wanneer je werkzaamheden uitbesteedt. Eerst uitbesteden dus, daarna volgen die doelen vanzelf.
Uitbesteden betekent niet dat je iets niet kan
Je wilt misschien alles zelf kunnen, of je hebt het gevoel dat je faalt als je iets moet uitbesteden.
Uitbesteden betekent niet standaard dat je iets niet goed kan. Soms heb je alleen tijdelijk ondersteuning nodig om meer structuur en overzicht te krijgen in deze werkzaamheden. Als je dit via hulp van iemand anders voor elkaar kan krijgen, kost het je daarna minder tijd en energie.
Neem bijvoorbeeld social media. Er zijn genoeg ondernemers die best een goede basis hebben voor hun social media. Ze hebben genoeg input, hebben hun doelgroep helder, posten af en toe, maar toch voelt het niet goed. Ze posten niet regelmatig genoeg, er zit geen vaste structuur in en ze weten niet hoe de resultaten zijn. Dan wil je wel hulp, maar hoef je toch niet alles uit te besteden?
Wat heb je dan wel nodig?
Wat heb je nodig om je social media goed op orde te houden? In ieder geval een gestructureerde planning gebaseerd op jouw doelgroep, kernthema’s en aanbod. Ook is het verstandig en makkelijk om een tool te gebruiken waarbij je vooraf je content inplant. Tot slot is het belangrijk om je statistieken te registeren en eventueel vast te leggen in een maandelijks rapport. Zo kun je altijd bijsturen op de inhoud. Iemand anders kan jou helpen met het neerzetten van deze structuur en planning. Iemand die met een frisse blik naar jouw bedrijf kijkt.
Hoe kan ik jou hierbij helpen?
Ik kan jou helpen aan meer structuur en overzicht in jouw social media planning.
In een traject van 4-6 weken:
- Kijken we samen naar jouw doelgroep, kernthema’s en aanbod
- Bepalen we de inhoud van jouw content
- Bepalen we de kanalen en frequentie
- Maak ik een gestructureerde planning wanneer je welke content maakt (en ben ik je stok achter de deur, om deze ook aan te leveren)
- Plan ik jouw social media posts in
- Registreer en rapporteer ik wekelijks de statistieken
- Mag je me altijd vragen stellen
Na deze vier weken:
- Heb je genoeg structuur, planning en overzicht om de werkzaamheden over te nemen
óf
- Ben je heel blij dat je niet meer alles zelf hoeft te doen en maken we een afspraak voor structurele ondersteuning
Wil jij hier meer informatie over? Vul dan het formulier in voor een gratis kennismakingsgesprek.
Benieuwd naar andere werkzaamheden die ik van je kan overnemen? Kijk dan ook even op deze pagina.